Hvordan behandler du andre?

Jeg husker, at jeg for nogle år tilbage lyttede til et interessant radioprogram, der fik mig til at tænke. I radioprogrammet spurgte værterne et par professorer om, hvad den vigtigste regel, der hersker i Danmark, er. Professorerne virkede til at være enige om, at dette er reglen, eller måske nærmere forskriften: ”behandl andre, som du selv ønsker at blive behandlet”. De argumenterede for, at denne forskrift udgør en slags paraply, der dækker over alle de vigtigste regler eller forskrifter i vores samfund. Det er de færreste, der ønsker at blive udsat for vold eller røveri, og derfor bør vi ikke udsætte andre for det. Vi vil gerne have, at folk taler pænt til os, og derfor bør vi naturligvis tale pænt til andre, osv.

En gammel kending

Forskriften stammer fra Det Nye Testamente og er en omformulering af ”behandl din næste, som du selv ønsker at blive behandlet” fra Det Gamle Testamente. Den har således mange år på bagen, og har udviklet sig gennem tiden. Versionen i Det Gamle Testamente blev nemlig heftigt debatteret, for hvem er egentligt din næste? Er det din nabo, din familie, dine venner? Og måske vigtigere – hvem er det ikke? I den gældende version af udtrykket er denne diskussion heldigvis irrelevant, for ”andre” dækker i princippet over alle mennesker. Og dyr.

Umiddelbart er det svært at være imod eller uenig i det grundlæggende budskab i forskriften, men jeg vil dog mene, at den godt kunne trænge til at blive omformuleret endnu engang. Det skurrer nemlig i mine ører, at vi skal tage udgangspunkt i os selv; at vi skal behandle andre, som vi ønsker at blive behandlet. Med denne tilgang går vi ud fra, at vi alle er ens, og at vi alle har de samme behov, ønsker samt kulturelle og sociale baggrunde.

Behandl andre, som DE ønsker at blive behandlet

Jeg foreslår, at vi stræber efter at behandle andre, som de ønsker at blive behandlet. Dette kræver naturligvis, at vi yder en ekstra indsats, når vi kommunikerer, for vi bliver rent faktisk nødt til at sætte os ind i andre menneskers sted, liv og kultur. Vi bør lytte, spørge og tilpasse vores kommunikation til dem, vi kommunikerer med.

Det er jo faktisk de samme regler, der gør sig gældende i markedsføring. Hvis du kender din målgruppe og bruger den som omdrejningspunkt for din kommunikation, så får du meget nemmere ved at overbevise, overtale og opfordre. Nemt, ikke? Naaah. Det er faktisk en svær disciplin, men det er noget, jeg har stort fokus på i mit virke som kommunikatør, både når jeg selv forfatter men altså også, når jeg oversætter eller læser korrektur på andres tekster.

Har du tænkt over udtrykket “behandl andre, som du selv ønsker at blive behandlet”?

//Signe

info@sprogkonsulenten.dk 

Foto af Christiane fra Pexels

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *